Onderwerp voortgang:

In het hoofdstuk over theorie is een filmpje te zien waarin neuropsycholoog Jerome Gijselaers uitlegt wat beweging doet met de hersenen. Hij laat hierbij een afbeelding zien waarin je duidelijk het verschil ziet tussen de hersenactiviteit van iemand die zit en van iemand die zojuist een stuk heeft gelopen. Het filmpje kan je via deze link nog eens terugkijken en de afbeelding zie je op https://youtu.be/UhGl2zAw2CI (vanaf minuut 6). Wanneer je langer beweegt, neem je makkelijker stof op. Kort bewegen zorgt echter ook al voor activiteit in de hersenen. Merk je in de klas dus dat kinderen zich niet meer kunnen concentreren? Ga dan even met ze bewegen.

Na 20 minuten zitten, neemt de hersenactiviteit met 25% af. Zorg dus dat je beweegmomenten regelmatig aanbiedt. Laat kinderen een stukje lopen om antwoordenboekjes te pakken of een schrift in te leveren bijvoorbeeld. Werkvormen die passend zijn, zijn overgooien en sneeuwballengevecht.