Onderwerp voortgang:

Bedenk zelf eens: hoe kun je een estafette spel op niveau aanbieden? Denk hier even over na. Hieronder ook tips die je op weg kunnen helpen. Ontwerp met deze kennis een Estafettespel voor je groep.

Tips: differentieer vooral naar boven: wanneer kinderen een keer de eerste zijn geworden, krijgen ze een ‘handicap’. Door die handicap wordt het spel moeilijker en zullen de niveaus tussen de kinderen meer gelijkgetrokken worden. Bij de handicaps kun je denken aan:

  • Maak de afstand die moet worden afgelegd bij elke winst een stukje groter 
  • Laat kinderen met sprongen naar de overkant gaan, in plaats van rennend
  • Laat kinderen rennen met een hand op hun rug
  • Laat kinderen achterstevoren lopen, in plaats van rechtuit
  • Bouw hindernissen in (door een hoepel gaan, een stukje over een lijn lopen)
  • Laat kinderen hinkelen, in plaats van rennen
  • Enzovoorts

Maak het steeds een stapje moeilijker, zo blijft de kans voor iedereen even groot om een keer de eerste te zijn.

Wanneer je naar beneden wil differentiëren, maak je de te rennen afstand kleiner voor de kinderen die dit lastig vinden. Leg de nadruk vooral op de activiteit en niet op de winnaars en geef kinderen de mogelijkheid om te lopen, wanneer rennen lastig is. Het mooiste is natuurlijk om de activiteit zonder winst aan te bieden: dan ligt er al veel minder druk op. In je uitleg noem je dan gewoon ‘we gaan een activiteit doen in groepjes, als je klaar bent ga je zitten en noem je hardop de tafel van 3. Veel succes’. Ook naderhand praat je niet over ‘eerste’ of ‘laatste’, maar alleen over hoe de activiteit (cognitief) gegaan is.